היתרונות והחסרונות של ניתוח קטרקט

ירידה באיכות הראיה עם השנים יכולה לנבוע מגורמים רבים. איך הגורמים הנפוצים ביותר הינו שינוי בתפקוד ובצלילות העדשה העינית. במצב של שינויים בעדשה ניתן לבצע ניתוח החלפתה ובשמו – ניתוח קטרקט. ניתוח זה הינו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר, אחד המוצלחים ביותר מבחינת השיפור באיכות החיים ולמעשה רובנו נזדקק לו במהלך החיים. לניתוח קטרקט קיימים גם חסרונות שחשוב להכיר אותם עוד לפני שניגשים להליך. אם גם אתם עומדים בפני הניתוח ומעוניינים לדעת מהן הנקודות החשובות שכדאי לדעת עליהן מראש, הנה מה שאתם צריכים לדעת בנושא ניתוח קטרקט.

למה לעבור ניתוח קטרקט?

לפני כל ניתוח שהוא, ובעיקר במקרה של ניתוח שמטרתו העיקרית הינה שיפור איכות החיים של המטופל, יש צורך בבדיקה מעמיקה ובייעוץ מתאים של רופא מומחה בתחום. יש צורך לבדוק מהי הסיבה לשינוי בראיה, האם קיימות בעיות נוספות במערכת הראיה אשר יש לשים עליהם דגש, האם ניתוח הקטרקט אכן ישפר את הבעיה וכן אם מתקדמים לניתוח קטרקט – איזה פתרונות אופטיים קיימים.

לרובנו יתפתח קטרקט במהלך החיים אשר יגרום לירידה בראיה וירידה באיכות החיים. במקביל לכך השיפור הטכנולוגי המתמיד בניתוח הקטרקט והאפשרויות לשיפור הראיה באמצעות עדשות תוך עיניות מסוגים שונים, יאפשרו לנו ברמת סיכון נמוכה יחסית לגרום לשיפור משמעותי באיכות החיים. ן כאשר איכות הראיה ואיכות החיים יורדת הפגיעה הינה יותר משמעותית מאשר הסכנות הטמונות בניתוח הקטרקט. לכן – ניתוח הקטרקט הוא מהניתוחים הנפוצים ביותר בעולם.

יתרונות של ניתוח קטרקט

ניתוח הקטרקט הינו ניתוח מאוד מתקדם באופן טכנולוגי, שימוש בלייזר ייעודי לקטרקט משפר את רמת הדיוק בניתוח, מקטין את הסיבוכים ומשפר את ההחלמה מהניתוח. ברוב המקרים השיפור בראיה מופיע בימים הראשונים לאחר הניתוח, ההתאוששות וההחלמה מן הניתוח די מהירים, ברוב המקרים הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית ובו ביום המטופל שב לביתו המוכר, כך שאין צורך באישפוז.

ההחלמה מהניתוח גם היא די מהירה – הטיפול לאחר הניתוח כולל בעיקר מתן טיפות במשך מספר שבועות לאחר הניתוח, לרוב אין כאב משמעותי לאחר הניתוח , החזרה לשגרת החיים די מהירה והתוצאה הינה שיפור באיכות הראיה ואיכות החיים.

מכיוון שהניתוח מאוד מדויק, ניתן באמצעות השתלת עדשה מתאימה, להקטין במידת האפשרות את הצורך או התלות של המטופל במשקפים לאחר הניתוח. באמצעות עדשות מתקדמות ניתן אף לתקן עיוותים אופטיים שהיו קיימים טרם הניתוח כמו אסטיגמטיזם, קוצר ראיה גבוה או רוחק ראיה אשר גם ללא קטרקט גורם לעיוות הראיה.

החסרונות של ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט אינו ניתוח להסרת משקפים. במהלך הניתוח מוחלפת העדשה הטבעית בעדשה מלאכותית חדשה, רמת הדיוק הינה גבוהה, אך למרות זאת – לא ניתן להבטיח שהמנותח לא יזדקק למשקפים לאחר הניתוח.

כמו כן, לכל ניתוח ואפילו למוצלח ביותר, עלולים להיות סיכונים.

תחושת צריבה, דמעת, אי נוחות ואף כאב יכולים ללוות את הימים הראשונים לאחר הניתוח. טשטוש בראיה בימים הראשונים יכול לנבוע מבצקת של הקרנית ואף מאישון שלא מתכווץ מיד לאחר הניתוח. הניתוח עצמו וכן הטיפול לאחר הניתוח יכול לגרום לשינויים ועלייה בלחץ התוך עיני.

נדיר סיבוכים במהלך הניתוח עם פגיעה בשק העדשה המקורית, מצריך את המנתח לשנות את הטכניקה הניתוחית ואף לעיתים רחוקות לשנות את סוג העדשה להשתלה. היווצרות של קרעים ברשתית ואף היפרדות של הרשתית גם היא תופעה נדירה של הניתוח.

אחת הסכנות הגדולות ביותר, כמו בכל ניתוח, הינה זיהום לאחר הניתוח. הסיכון מאוד קטן אך בהחלט קיים.

יתרונות הניתוח עולים על חסרונות הניתוח

רופא עיניים מומחה בתחום הקטרקט, בעל נסיון ניתוחי, יוכל לבצע בדיקה והתאמה מלאה טרם הניתוח, לשים את הדגשים הנכונים, לתאם ציפיות ראליות מהניתוח ולהזהיר מפני הסכנות הטמונות בניתוח.

לא בכל שלב בהתהוות הקטרקט צריך כבר לבצע הניתוח ולכן חשוב רופא בעל נסיון שיוכל להדריך ולהסביר ובעת הצורך לתת גם פתרונות שאינם ניתוחיים.

בחירת הרופא המנתח לניתוח קטרקט היא בחירה שצריכה לקבל את מלוא תשומת הלב מצד המטופלים, שכן ללא תשומת הלב הזו – היא עלולה להוביל לכדי תוצאות לא מיטביות.

כך תבחרו את הרופא המנתח שלכם לניתוח קטרקט

על מנת שתוכלו לבצע בחירה שקולה והגיונית, הנה הקריטריונים שאסור לכם לוותר עליהם בשום פנים ואופן:

1. וותק וניסיון הרופא – הרופא שיבצע ניתוח קטרקט צריך להיות רופא שצבר את הניסיון שלו לאורך השנים, וכבר יודע בדיוק מה צריך לעשות על מנת לגרום לניתוח לעבור בהצלחה וכן להתמודד עם סיבוכיים תוך ניתוחיים אפשריים.

2. מקצועיות – את המקצועיות של הרופא ניתן להבטיח על ידי הניסיון והוותק הקודמים שלו, אך לא רק. אתם בהחלט יכולים, רגע לפני הבחירה, להתייעץ עם מטופלים קודמים של הרופא, לקבל מהם חוות דעת, וגם לחפש על הרופא המלצות ברחבי הרשת. היום ניתן להגיע לחוות הדעת השונות בקלות, ולהבטיח לעצמכם ביטחון מלא ושקט נפשי סביב הניתוח.

3. שירות ויחס אישי – ניתוח קטרקט הוא אמנם ניתוח מאוד מוצלח, אך קיימים לא מעט אנשים שחוששים ממנו. רופא שמעניק יחס אישי ומבין את החששות של המטופל, יכול לעזור ולהקטין באופן משמעותי את החששות לפני ובמהלך הניתוח.

ד"ר ירון פינקלמן – כל הקריטריונים ברופא אחד

ד"ר ירון פינקלמן מציע וותק וניסיון עשירים, מקצועיות ללא דופי, שירות מצוין ויחס אישי לכל אדם שמגיע למרפאתו.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן