ניתוח קטרקט הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר שמתקיימים ברפואה המודרנית בכלל, ומדובר בפרוצדורה השכיחה ביותר בתחום רפואת העיניים בפרט. ניתוח קטרקט נחשב גם לאחד הניתוחים היעילים, הפשוטים והמהירים ביותר שקיימים כיום, כשתוך דקות ספורות ניתן להחליף את העדשה העכורה בעדשה צלולה וחדשה שמתקנת את הראייה, שהתדרדרה לאורך זמן רב. עם זאת, כמו כל ניתוח אחר, גם כאן יש לא מעט הכנות – ונכיר את ההכנות האלה לעומק.

מה זה ניתוח קטרקט וכיצד הוא מתבצע?

בכדי להבין מהו ניתוח קטרקט ומהן ההכנות אליו, צריך להבין קודם כל מהו קטרקט. קטרקט הוא מצב רפואי בתחום רפואת העיניים, בו עדשה העין עוברת תהליך של התעכרות, והראייה נפגעת באופן הדרגתי כתוצאה מכך. מדובר באחד ממחלות העיניים השכיחות בעולם, ובמצב שקשור מאוד לתהליך ההזדקנות. עם זאת, כיום גם מדובר במצב מאוד בר טיפול, עם ניתוח קטרקט בו מרסקים ומוציאים את העדשה העכורה ומחליפים אותה בעדשה חדשה ובריאה, שמחזיקה כמעט תמיד לאורך כל החיים לאחר מכן. ניתוח קטרקט הוא ניתוח מהיר מאוד וללא תפרים, שלרוב אורך דקות ספורות מקצה לקצה, ומשפר באופן כמעט מידי את הראייה ואת איכות החיים של המטופל. עם זאת, כמו כל ניתוח אחר, גם בניתוח קטרקט יש לא מעט שלבי הכנה שצריך לעבור, בשביל לוודא שהניתוח מתקיים בצורה היעילה והמקצועית ביותר. נכיר את השלבים האלה קצת יותר לעומק.

הכנות לקראת ניתוח קטרקט: בדיקת העין

ההכנה המרכזית לניתוח קטרקט היא כמובן בבדיקה מקיפה של העיניים על ידי רופא עיניים מומחה. הבדיקות האלה כוללות בדיקת של איכות וחדות הראייה הקיימת, הערכה של מחלות עיניים נוספות שיכולות להשפיע על הצלחת הניתוח, בדיקת המבנה הטופוגרפי והאנטומי של הקרניות ושל העין כולה, בדיקת ביומטריה אופטית, הערכת היקף התיקון הנדרש וקביעה של סוג ומבנה העדשה החדשה שתוכנס לעין במקום העדשה העכורה. רק לאחר שמבצעים את כל הבדיקות הללו, ניתן לקבוע ניתוח קטרקט, שיותאם באופן אישי למצב העין והראייה של כל מטופל לגופו.

בחירת שיטת ההרדמה

הרוב המוחלט של ניתוחי הקטרקט מתבצעים בהרדמה מקומית של אזור העין, כשהמטופל נמצא בהכרה מלאה על כיסא הניתוח מול הרופא. עם זאת, יש גם אפשרות לבצע את ניתוח הקטרקט בהרדמה מלאה, כשלרוב האפשרות הזאת תיבחר רק אם יש למטופל חרדה משמעותית מניתוח בעין והוא מתעקש על כך. חשוב להבין שהרדמה מלאה היא לא דבר שכל מטופל יכול לעבור, במיוחד במטופלים מבוגרים שהם מרבית המטופלים שמגיעים לניתוחי קטרקט. לכן, ברוב המוחלט של המקרים שיטת הבחירה להרדמת המטופל במהלך ניתוח קטרקט היא בהרדמה מקומית. אם בכל זאת יש רצון ו/או צורך בהרדמה מלאה, יש לבצע הכנה לניתוח הכוללת גם אק"ג, בדיקות דם, אישור של רופא המשפחה על ההיסטוריה הרפואית של המטופל ועוד.

הכנות ביום הניתוח וסמוך אליו

בסמוך ליום הניתוח, בהנחה שהניתוח מתבצע בהרדמה מקומית, אין צורך להיכנס לצום מלא, ובדרך כלל מומלץ לאכול ארוחה קלה בבוקר יום הניתוח. אם הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, יש להיכנס לצום מלא מהלילה שלפני הניתוח. אם המטופל נוטל תרופות מדללות דם כמו אספירין או קומדין, יש להפסיק אותן לפני ניתוח בהרדמה מלאה, ולהתייעץ עם הרופא המטפל אם עוברים את הניתוח בהרדמה מקומית. יש להגיע למרפאה או לבית החולים בהם מבצעים את הניתוח לפחות שעה וחצי-שעתיים לפני מועד הניתוח, שכן שעה לפני הניתוח צריך לקבל טיפול בטיפות מרחיבות אישונים. זוהי למעשה ההכנה הרפואית היחידה שיש לבצע לפני התחלת הניתוח עצמו, ובמרבית המקרים אורכו של הניתוח יהיה כרבע שעה ולא יותר.

למה צריך לצפות לאחר הניתוח?

אחרי שסיימתם עם כל ההכנות לניתוח ועם הניתוח עצמו, מגיעה תקופת ההחלמה שאחרי הניתוח. במרבית המקרים, החלמה מלאה מניתוח קטרקט אורכת בין 6 ל-8 שבועות בהם עדיין חווים תחושה של כאב קל, חוסר נוחות או עצם זר בעין. יתכן שהעין תצטרך להיות חבושה לזמן קצר לאחר הניתוח, בהתאם להחלטת הרופא. את השיפור בראייה מתחילים להרגיש לרוב כבר בבוקר שלאחר הניתוח, כשעם מטופלים שסובלים מקטרקט בשתי העיניים (במצב זה עושים 2 ניתוחים במועדים שונים) מתארים את המצב כשינוי של שמיים וארץ בין הראייה בעין שלא עברה ניתוח לזו שכן. אם הפסקתם לקחת תרופות כלשהן לפני הניתוח, כמובן שיש לחזור לקחת אותן אחריו.

ניתוח קטרקט הוא אמנם ניתוח פשוט, אך חשוב לבצע אותו בצורה הטובה ביותר

כפי שניתן להבין, ניתוח קטרקט הוא מהניתוחים הפשוטים, המהירים והיעילים ביותר שקיימים ברפואה המודרנית, עם אחוזי הצלחה של מעל ל-90% בהחזרת ראייה תקינה. עם זאת, הניתוח הזה יכול להצליח בשיעור כזה רק אם פונים לרופא העיניים הנכון עבור ביצועו, ורק אם מקפידים על ביצוע מלא של שלבי ההכנה השונים לפני הניתוח. אי הקפדה על כל שלב ושלב בהכנה יכולה לפגוע בתוצאות של הניתוח, כמו גם בבריאות המטופל עצמה במידה ויש לו מחלות רקע שאינן מדווחות, בעיניים או בכל מערכת אחרת. ברגע בו ההכנה מתבצעת באופן מלא ותקין, ופונים לרופא עיניים איכותי עם מכשור מתקדם ורלוונטי, ניתן להיפרד לשלום מהקטרקט תוך דקות ספורות, ולחזור לראות בצורה בריאה, חדה ויעילה תוך מספר שבועות לאחר הניתוח.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן