התאמת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט

קטרקט הינו מצב בריאותי המצריך התערבות וטיפול ברוב המקרים. ללא טיפול הכולל ניתוח מתאים, מצב הקטרקט עשוי להידרדר ואף להגיע למצב של אובדן ראייה.

במאמר זה נסקור מהו קטרקט, כיצד מטפלים בו וכיצד יש להתאים משקפיים לאחר הניתוח על מנת למקסם את תוצאותיו ואת איכות הראייה.

מחלת הקטרקט

מחלת הקטרקט הינה מחלת עיניים המתאפיינת בערפול בעדשת העין. בניגוד לעין בריאה בה העדשה הינה גמישה ושקופה, בעין הסובלת מקטרקט העדשה הינה מעורפלת ועכורה ומקשה על הראיה. המחלה גורמת לתסמינים כמו איבוד פוקוס ומיקוד בראיה, קושי בראייה לטווח רחב וראיה מטושטשת.

מחלת הקטרקט נפוצה בעיקר בגילאים המבוגרים אך ישנם גורמי סיכון נוספים המעלים את הסיכוי להיווצרות קטרקט בעין כגון סוכרת, חשיפה לקרינה, עישון, ביצוע ניתוחי עבר בעיניים ופציעות או דלקות.

ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט מבוצע לצורך טיפול בעין החולה בקטרקט ותיקון הראיה. במהלך ניתוח קטרקט, מוסרת העדשה החולה ומוחלפת לרוב בעדשה חדשה ושקופה אשר מחזירה את התפקוד התקין לעין. קיימות כיום מגוון רחב של טכניקות מתקדמות וחדשניות לביצוע ניתוחי קטרקט אשר מבטיחות את הצלחת הניתוח. אחוזי הצלחת הניתוח הינם גבוהים מאוד ועומדים על כמעל 95 אחוזים.

ניתוח הקטרקט מבוצע לרוב תחת הרדמה מקומית ועל ידי רופא מומחה. לפני הניתוח על המטופל להפסיק בנטילת תרופות נוגדות קרישה ולעיתים יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי למניעת דלקות. כשעה לפני הניתוח, המטופל נוטל טיפות להרחבת אישונים.

סוגי ניתוחי קטרקט

כאמור, קיימות כיום מגוון טכניקות לביצוע ניתוחי קטרקט אשר לכל מטופל עשויה להתאים טכניקה אחרת עליה יחליט הרופא המטפל לפי מידת ההתאמה למקרה הספציפי. סוג ניתוח הקטרקט הנפוץ והפופולרי ביותר הוא פאקואמולסיפיקציה. בניתוח זה, מכשיר המשתמש בטכנולוגיות על קוליות מפרק את גרעין העדשה ושואב את חלקיו לאחר מכן. היתרון הבולט של טכניקה זו הוא היכולת לבצע את הניתוח ללא צורך בביצוע חתך עמוק אלא בעזרת חתך קטן בלבד, ולרוב אף אין צורך בביצוע תפרים.

שיטה פופולרית נוספת היא מינינוק. נעשה בשיטה זו שימוש בעיקר במקרים בהם דרגת הקטרקט הינה חמורה ביותר אשר ניתוח פאקואמולסיפיקציה לא מספיק עבורה. בשיטה זו נעשה חתך עמוק יותר אך גם לא תלויה בשימוש במכשיר בניגוד לשיטות אחרות. סגירת החתך מחייבת שימוש בתפרים.

טיפול לאחר ניתוח

לאחר הניתוח, מומלץ ראשית לבצע מעקב ראשוני לפני התאמת משקפיים מתאימים למצב. ראשית, ביממה שלאחר הניתוח, המטופל יחבוש מגן פלסטיק על העין המנותחת על מנת להגן עליה מפני זיהום וחבלות. טיפול נוסף הינו באמצעות טיפול אנטיביוטי ואנטי דלקתי בטיפות לשמירה על האזור המנותח. במקרים בהם עולה לחץ תוך עיני, נעשה שימוש בטיפות להפחתת לחץ תוך גרעיני.

לאחר ביצוע טיפול ראשוני לשיקום האזור, מבוצע מעקב הכולל מפגשים עם הרופא המטפל לאורך החודש הראשון אחרי הטיפול. לרוב ניתן לחזור לשגרת חיים מלאה כבר כמספר ימים לאחר הניתוח. עם זאת, מומלץ להימנע מפעילות פיזית מאומצת וכן להימנע מהרטבה או חדירת לכלוך ומזיקים לעין.

מתי ניתן להתאים משקפיים

לאחר ביצוע ניתוח הקטרקט, יש צורך להתאים משקפיים מתאימות לצורך תיקון בעיית הראייה הקיימת. רצוי לחכות לפחות כחודש מאז הניתוח ועד התאמת המשקפיים החדשות על מנת לבצע ביקורת אצל הרופא קודם ולקבל את חוות דעתו על מצב העין.

לאחר כחודש, מומלץ לגשת לאופטרומטריסט מוסמך ומנוסה על מנת שיתאים עבורכם את זוג המשקפיים המתאים ביותר להחלמה מניתוח קטרקט ולשיפור איכות הראייה. לצורך שמירה על העין והראייה בתקופה שלאחר הניתוח, מומלץ להמשיך להרכיב את המשקפיים הישנות עד להתאמת וקבלת משקפיים חדשות.

תיקון ראיה בניתוח קטרקט

התקדמות המדע והטכנולוגיה הביאה לכך שכיום ניתן להשתיל עדשה אשר לא רק שתתקן את הקטרקט, אלא גם תבצע תיקון ראיה.

יש מספר עדשות אשר כל אחת משפיעה על אלמנט שונה באיכות הראייה. עדשות מונופוקליות מבצעות תיקון ראייה לאורך מוקד קבוע. סוג נוסף הוא עדשות מולטיפוקליות אשר מבצעות תיקון לאורך מוקד משתנה, אורך קרוב או רחוק.

מתי להתאים משקפיים לאחר ניתוח

כאמור, התאמת המשקפיים לאחר מבוצעת בטווח זמן של לפחות כ-4 שבועות מיום ביצוע הניתוח. במידה והניתוח עבר בשלום, לאחר זמן ההחלמה יותאמו למטופל משקפיים חדשות אשר יעזרו למצבו. המשקפיים יותאמו תוך כדי ביצוע תהליך מקיף הכולל בדיקת הראיה, השוואה של המצב הנוכחי ביחס למצב לפני הניתוח והתייחסות לתוצאות הניתוח.

בחירת משקפיים

בחירת המשקפיים לאחר ניתוח קטרקט הינה משימה מאתגרת ולא פשוטה אשר יש לבצע בצורה מדויקת. ראשית, ישנם אנשים אשר לאחר ביצוע ניתוח קטרקט לא יצטרכו כלל משקפיים ועל כן זה מצב שנוח להם.

יש צורך בייעוץ מקצועי וממוקד עם רופא מוסמך לפני הניתוח אשר ייעץ על סוג העדשה שיש להשתיל בניתוח ומהו הטיפול בה. לאחר הניתוח, חשוב להתייעץ עם אופטומטריסט אשר יבחר את המשקפיים המתאימות ביותר לסוג לקות הראייה הקיימת לאחר החלפת העדשה החולה בעדשה החדשה.

סיכום

במאמר זה סקרנו את בעיית הקטרקט אשר פוגעת בעיניים של בני אדם. עם זאת, הקטרקט הינה בעיה רפואית פתירה בהחלט אשר קיימים מגוון רחב של ניתוחים וטיפולים המתאימים לה.

לאחר הניתוח, חשוב להתאים משקפיים טובות ומתאימות לחבישה על מנת שהמצב לא יחזור לקדמותו. שינוי העדשה נועד לשפר את איכות הראיה והחיים של המטופל.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן