אין דבר שיכול להיות מלחיץ ומפחיד שהשלב שבו בעיית הראייה שלך חוזרת להפריע לך בחיי היומיום. לעיתים גם לאחר ניתוח מסוים הבעיה צצה וחוזרת לשבש את סדר היום שלנו. נכון, בעקבות מצב זה עלול להיווצר אצלינו התחושב שהטיפול לא נעשה כמו שצריך ושאולי הרופא המטפל פישל בשלב כל שהוא. אך זה הוא אינו המצב. כן, קטרקט יכול לחזור פעם נוספת באותה העין שטיפלנו בה רק לפני מספר שבועות או חודשים. וחשוב שנדע שזה אינו אשמתו של הרופא אלא שלב נורמאלי בתהליך ההזדקנות של הגוף שלנו. ועל ידי ניתוח פשוט אפשר להחזיר את המצב לקדמותו.  

נתחיל בהסבר קטן על הקטרקט

טרם ההסבר על הקטרקט המשני, נסביר מה הוא קטרקט . הקטרקט הינו ניתוח עיניים שכיח מאד בקרב גילאי ה-60 פלוס. הקטרקט מורגש בעקבות דרדור וטשטוש הראייה שלנו עקב היווצרותו של חלבון על העדשה שלנו. במהלך ניתוח הקטרקט הרופא המנתחת נחליף את העדשה העכורה בעדשה מלאכותית אשר משפרת משמעותית את ראיית המטופל. לרוב הקטרקט נובע מעייפות החומר והזדקנות הגוף. בשנים האחרונות הקטרקט נהיה ניתוח פשוט ובעל החלמה מהירה למדי לעומת השנים האחרונות. ניתוח הקטרקט השתדרג וכיום הוא נעשה על ידי לייזר אשר משפר את תנאי הניתוח לקלים יותר עבור המנתח ולאופן ניתוח מדוייק ואיכותי.

הסבר מקיף על בעיית הראייה

קטרקט הוא שלב שבו חלבון העין מצטבר על העדשה שלנו, לאחר שהחלבון מתחיל לעטוף את העדשה שלנו הראייה מתחילה להיטשטש ולהיות עכורה. כאשר אנו ניגש לניתוח הקטרקט הרופא המנחת שלנו יבצע מספר שלבים. הוא יתחיל בחתכים עדינים בעין שלנו לצורך הוצאת העדשה הישנה שלנו וישתיל במקומה עדשה מלאכותית אשר תותאם לנו אישית לפי הבעיה שיש לנו בעין. ניתוח כזה הוא ניתוח מאד פשוט כיום והוא נעשה בהרבה מרפאות עיניים ברחבי הארץ. הניתוח עצמו הוא מהיר מאד וזמן ההחלמה שלו גם כן אינו לוקח זמן רב.

מה הוא קטרקט משני?

לאחר שהוחלפה העדשה העכורה בעדשה מלאכותית חדשה הקטרקט יכול לחזור שוב לשבש את אופן הראייה שלנו בפעם הנוספת. מה שקורה לאחר החלפת העדשה הוא שברגע שיש לנו בעין עדשה מלאכותית החלבון אשר מופרש אינו יכול להתיישב על עדשה מלאכותית.

לכן, חוזרת השאלה מה קורה לנו בעין? אז מה שקורה בעצם זה שהחלבון שמופרש לא מיישבת על העדשה וגורם לעכירותה אלא הוא גורם לעריכות הקופסית האחורית של העין שלנו, אותה עין שעברה בערב את ניתוח הקטרקט. תפקידה של הקופסית האחורית הינה להחזיק את העדשה המלאכותית. מסיבה זאת הקטרקט המשני הוא תופעה בה הראייה בעין המנותח חוזר להידרדר ולהיות מטושטש.

תופעה כזאת עלולה להיווצר לאחר מספר שבועות או מספר חודשים או יותר. לקטרקט המשני אין חוקיות בזמן החזרה שלו לעין. 

לנשום עמוק

נכון, לפני כמה חודשים או שבועות עברנו ניתוח להחזרה תקינה של הראייה שלנו ופתאום שוב אנו חווים את אותה התופעה באותה העין. חשוב לציין שהגוף שלנו מזדקן וחלים בו מגוון רחב של שינויים בעקבות הזקנה ולעיתים גם לאחר ניתוח מסוים הבעיה אינה נפתרת. אך חשוב לדעת שזה הוא דבר שכיח גם כן. ואנשים רבים סובלים שוב מבעיית היווצרותו של החלבון בחלל העין שלהם. מה שגורם לראייה עכורה לחזור שוב ולטשטש את אופן הראייה שלנו. אך לבעיה זאת ישנה טיפול נוסף.

איך מטפלים בקטרקט משני בימינו?

גם בסוג ניתוח זה הניתוח נעשה על ידי לייזר. מה שעוזר בהליך טיפול איכותי, מדויק ובעל החלמה מהירה מאד. הטיפול בקטרקט המשני הינו טיפול פשוט ולא לוקח זמן רב. בנוסף, הקטרקט המשני נעשה בשיטת טיפול עדינה מאד וחדשנית.

מה שקורה במהלכו של הניתוח הוא כזה, הרופא המטפל בעזרת הלייזר יוצר חור קטן בקופסית האחורית של העין של המטופל. חור זה אשר נעשה על ידי הרופא מאפשר לאור לעבור דרכו וכך מחזיק את הראייה לקדמותה. משום שהחלבון מסתיר את האור ומטשטש את אופן הראייה פתיחת פתח המאפשר לאור חדש להיכנס תחזיר את אופן הראייה התקיל של המטופל החולה בקטרקט.

אופן טיפול זה הוא פשוט מאד ולוקח מספר דקות ספורות. בנוסף, המטופל אינו זקוק בזמן החלמה כלל, המטופל לא סובל מכאבים בזמן הניתוח ואינו נדרש להישאר לאשפוז בבית החולים.

מה ארגיש לאחר ניתוח הקטרקט המשני?

בתקופה שלאחר ניתוח הקטרקט המשני המנותח יראה מעין "זבוב" (רחפן) גדול אשר נוכח בשדה הראייה שלו. "זבוב" זה יהיה נוכח ואט אט יקטן עם הזמן עד ספיגה מלאה. ייתכן שיישארו "זבובים" קטנים בעין ובמקרים מסוימים תהיה החמרה בכמותם, במקרה כזה יש לפנות לרופא המנתח לקבלת הנחיות להמשך טיפול. במקרה כזה על המטופל לעבור בדיקת עיניים אשר תכלול הרחבת אישונים כדי לוודא שלא קיימים קרעים ברשתית בעין.

לסיכום

כאשר הגוף שלנו מתחיל להזדקן אנו חשים בכך בהרבה תחומים בחיינו. "אנו כבר לא מרגישים כמו עצמינו" זהו משפט שהרבה אנשים שמתחילים להרגיש את השפעות הזקנה משתמשים בו. חשוב לקבל את הזקנה בכבוד והבנה ואי אפשר למנוע ממנו לבקר גם אותנו. אחד ההשפעות שאנו נחוש בהן יהיו הידרדרות בראייה. גם הקטרקט הינו גורם המשפיע על אופן הראייה התקין שלנו, וכמו שהסברנו במאמר הוא גם עלול לחזור יותר מפעם אחת. קבלו זאת בהבנה וברוגע משום שכיום ניתן לטפל כמעט בהכל.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן