אז בוודאי שמעתם ולא פעם אחת את המילים 'ניתוח קטרקט'. ואנו מניחים כי שמעתם את צמד המילים הללו בהקשר של אחד מהסבים או הסבתות שלכם.

אז מהו הניתוח הזה? למה דווקא הוא מבוצע בגיל מבוגר יחסית? את כל התשובות, לכל השאלות ניתן לכם במאמר זה, כך שתצאו ללא ספקות ותהיות.

אז מהו קטרקט?

קטרקט הוא שם למצב בו מצטברת עכירות על העדשה בעין, מה שבאופן אוטומטי מפריע לראייה ולתפקוד היומיומי. שעם הזמן, העכירות נהיית מורגשת יותר ויותר, ומפריעה לתפקוד. בעברית, הקטרקט נקרא 'ירוד', בהתאמה למצב הראייה שיורד לאט לאט.

מהי עדשת העין?

לפני שנצלול לעומק ההסבר על הניתוח ותוצאותיו, נסביר מהו האיבר שהעכירות מתפתחת בו. העין האנושית מורכבת מסך גדול שלעצבים, שכבות ומרכיבים. ביניהם – הרשתית, הקשתית, הקרנית ועוד. העדשה היא החלק שממוקם מאחורי הקשתית והאישון, קוטרה כ8 ס"מ, ועובייה כ2.5 מילימטר.

מטרת העדשה למקד את קרני האור שמגיעות מבחוץ, אל הרשתית – שממוקמת מעבר לעדשה. הרשתית היא איבר עצבי ועשיר בקולטנים מסוגים שונים, האחראים להפוך את אנרגיית האור לאנרגיה חשמלית, אותה המוח מעבד וקולט, והופך לתמונה בהירה אותה אנו רואים.

איך העדשה נהיית עכורה בעצם?

קיימות כמה סיבות עיקריות לכך שהעדשה נהיית עכורה. נציין כמה מהם:
הראשונה והמוכרת ביותר, התקדמות הגיל. לקטרקט תלוי גיל קוראים בשפה המקצועית Cortical, ובו הפגיעה בעדשה מתרחשת בעיקר בקצוות שלה, והראייה מוגבלת בעיקר בלילה. התופעה בגילאים המאוחרים מתרחשת לרוב בין גיל 60 ל70.

סוג שני של קטרקט

Posterior SubCapsular זהו שמו של הסוג השני של קטרקט. במצב זה, מתרחשת נדידת תאים מהעדשה אל חלקה האחורי. נדידת תאים זו, גורמת לסנוור רב, ומפריעה רבות לחולה, בעיקר במשך היום, כשקרני האור רבות.

סוג שלישי

Mature הוא שמו של הסוג השלישי של מחלת הקטרקט. בסוג זה, העדשה מתחילה להלבין, ואף להתקמט, כך שבמצב זה יש לעבור ניתוח דחוף, שאם לא כך, תחל הדרדרות מהירה במצב אותו אדם. סוג רביעי שנציין אותו בקצרה, הוא קטרקט  מולד, המתפתח כבר לעיתים עוד ברחם, ובמידה ולא מטופל בזמן עלול לגרום לפזילה או עין עצלה. על כן במקרים כאלו, מנתחים את התינוק באופן מידי במיוחד אם המחלה מופיעה בשתי העיניים.

קטרקט – עובר בתורשה או שלא?

בוודאי תהיתם או תהיתן, אם היסטוריה ועבר משפחתי של קטרקט יעיד על הסיכוי שלכם לחלות בו גם. נציין כי מרבית האנשים החיים עד לגילאי 80-90, יפתחו קרקט בשלב מוקדם או מאוחר, החל מגילאי ה60. זאת מאחר ומדובר בתופעת הזדקנות טבעית. כך או כך, כמובן שאם במשפחתכם חלו בגילאים מוקדמים יותר, סביר להניח שהסבירות שתחלו בגילאים אלו גדולה. וכמובן שגם ההפך.

מהו הטיפול בקטרקט?

במידה והעכירות בעדשה אינה מורגשת דיה, או שאינה מפריעה ממש למטופל בשגרת חייו, ההמלצה הינה שלא לנתח עד שיגיע למצב חמור יותר. וכמובן להמשיך ולהיבדק בשגרת מעקבים תקינה. פתרון נוסף הינו התאמת משקפיים ייעודיים למטופל שאמורים לעזור לו להמשיך בשגרת חייו.
במצב שבו העכירות מתחילה לפגוע בהתנהלות היום יום של המטופל, אז ההמלצה הגורפת הינה לבצע ניתוח להחלפת העדשה.

אז מהו ניתוח הקטרקט?

בניתוח עצמו, מתבצעת שליפה או פירוק של העדשה בדרכים שונות, בהתאם למטופל ולמצבו, ולאחר מכך מוכנסת עדשה מלאכותית דרך חתך בקצה העין, וברוב בשיטות, ללא צורך בתפרים כלל. קיימות מספר שיטות שנפרט אותן כאן…

שיטה ראשונה ונפוצה ביותר

השיטה הראשונה נקראת פאקואמולסיפיקציה. בשיטה זו, משתמשים במכשיר מיוחד, המפרק את מרכז העדשה דרך אותות על קוליים מיוחדים, ולאחר מכן מכניסים עדשה דרך חתך זעיר בצד העין, שלרוב לא דורש אפילו תפרים. השיטות הנוספות הינן שיטה בלייזר, שבה החתכים בעין נעשים על ידי מכונת לייזר. שיטה נוספת נקראת מינינוק, בה לרוב כן יש צורך לתפור את החתך ועל כן היא פחות ופחות נפוצה כיום.

מהן העדשות המלאכותיות שמשתילים בניתוח עצמו?

נתחיל ונספר לכם, שהוגה הרעיון לניתוח הקטרקט היה סר הארולד לויד רידלי, שהיה אופתלמולוג, והוא זה שפיתח את הרעיון וביצע אותו. במהלך הניתוח, מוכנסת עדשה אל תוך העין, במקביל המנתח משתמש במיקרוסקופ על מנת לבצע את הפעולה בדיוק מרבי. העדשה נכנסת בעודה מקופלת, ולאט לאט הינה נפתחת בחלל העין. הניתוח כולו אורך כעשרים דקות בלבד.

סוגי העדשות

עדשות מונופוקליות הן הסוג שמושתל בעיניים המרבית המקרים. עדשות אלו משמשות לראייה מרחוק ברוב המקרים, אך עדיין מבוגרים רבים יצטרכו משקפי ראייה מקרוב לאחר הניתוח. סוג נוסף של העדשות הינו עדשות מולטיפוקליות, וממש כמו עדשות משקפיים, משמשות לראייה טובה גם לרחוק וגם לקרוב.

השתלת עדשות אלו דורשת הכנה מעמיקה יותר לפני הניתוח כך שסוג עדשות זה לא מתאים למגוון רחב של אנשים. סוג העדשות השלישי נקרא עדשות טוֹריוֹת. עדשות אלה מסוגלות לתקן צילינדרים בעיני המטופלים אך כאמור, עדשות אלו אינן מתאימות לכולן ויש צורך בבדיקות קודמות, והן מיוצרות בהתאמה מיוחדת לכל מטופל.

לסיכום

ניתוח קטרקט הינו ניתוח נפוץ ביותר בחתך האוכלוסייה המבוגר יותר. לניתוח עצמו מספר שיטות מקובלות, וכמו כן גם קיימות מספר סוגי עדשות אותן משתילים במהלך הניתוח בעיניו של המטופל. זכרו – בכל מקרה התייועצו ברופא מומחה.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן