מתחילים ברגע של עברית, קטרקט בעברית נקרא "ירוד", מתוך כך שהקטרקט גורם לירידה באיכות הראייה. לצד הקטרקט, גלוקומה היא מחלת העיניים השנייה הנפוצה ביותר והיא גם מסוכנת יותר. לשמחתנו לשתי המחלות יש טיפול מתקן (קטרקט) וטיפול עוצר הידרדרות ומשמר (גלוקומה). לצערנו, הרבה אנשים סובלים משתי המחלות הללו יחד ונראה כי טיפול ניתוחי בשתי המחלות הללו יחד הוא בעל מורכבות גבוהה והעדפה הנוכחית היא לטיפול של כל מחלה בנפרד. 

מה זה מה?

לפני שנוכל להבין את המורכבות של שילוב שני הטיפולים לשתי המחלות הללו, נבין קודם מהי כל אחת מהמחלות הללו, איך היא נוצרת ואת שיטת הטיפול הנהוגה?

מה זה קטרקט?

כמו משקפים ועדשות שבשימוש לאורך זמן הופכות להיות לפחות חדות ושקופות לראייה, כך גם עדשת העין. הקטרקט הוא השם שניתן לתופעה שבה מתפתחת עכירות בעדשה הטבעית, העכירות הזו משפיעה על הראייה ויוצרת טשטוש ראייה, פגיעה ביכולת לזהות צבעים, סנוור בנהיגת לילה או בשמש.

מדוע נוצר קטרקט?

ברוכים הבאים לגיל השלישי, לרוב הקטרקט מתפתח בגילאי 60-65, בגילאים אלו עדשת העין כבר התעייפה, בכל זאת עשינו בה שימוש כמה עשרות שנים והיא צברה קילומטרז, חשפנו אותה למצבים שונים (שמש, סנוור, אבק, רוחות ועוד) בתנאים הללו היכולת של העדשה לשמור על עצמה נקייה נחלשת ומתחילה להיווצר אותה עכירות על העדשה. 

קטרקט יכול להיות גם כחלק מתופעה מולדת או בעקבות מחלות שונות (סכרת במיוחד), אך השכיחות של הקטרקט בעקבות מצבים כאלו נמוכה ביחס לקטרקט בגיל מבוגר. 

איך מטפלים בקטרקט?

הטיפול היחיד הקיים כיום הוא באמצעות ניתוח. יש שני סוגים ניתוחים עיקריים, האחד עושה שימוש במכשיר אולטרה סאונד המייצר גלים על קוליים והשני באמצעות לייזר. במהלך הניתוח, מתבצע חתך קטן, דרכו מפרקים את עדשת העין המקומית, שואבים אותה החוצה, ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית סינתטית. מדובר בניתוח נפוץ מאד ובעל אחוז נמוך מאד של סיכון.

מה זה גלוקומה?

זו מחלה היוצרת לחץ בתוך העין בעקבות תופעה שבה הנוזל שבעין אינו מתנקז מחוץ לעין, ההתרכזות הנוזל יוצרת לחץ שמשפיע על עצב הראייה. לאורך זמן הלחץ הזה פוגע עוד ועוד בעצב הראייה  יוצר הידרדרות של הראייה, עד שבסופו של דבר מגיעים למצב של עיוורון. גלוקומה קשה יותר לאבחון מכיוון שהלחץ התוך עיני לא מורגש בהתחלה ולרוב הירידה בראייה מתחילה באזור הראייה ההיקפית שפחות נוטים להרגיש בה.

מדוע נוצרת גלוקומה? 

הסיבה להיווצרות המחלה אינה ברורה עד הסוף אך מיוחסת גם היא לעייפות מערכת הראייה בעקבות הגיל וחשיפה לתנאים פיזיקליים שונים. בעקבות ההשפעות החיצוניות על העין נוצר מחוסר איזון בין כמות ייצור הנוזל התוך תאי לבין ניקוזו דרך מערכת הניקוז הוורידית. 

איך מטפלים בגלוקומה?

ישנו טיפול באמצעות טיפות מיוחדות שתכליתן בעיקר להאט החמרה של המחלה ולשחרר את הלחץ התוך עיני. בכדי לטפל במחלה יש לבצע ניתוח הכולל שלוש שיטות התערבות. חשוב לדעת כי בשונה מקטרקט שמשפר את איכות הראייה, ניתוח גלוקומה לא מתקן את הראייה שכבר נפגעה אלא רק משחרר את הלחץ התוך עיני, הנזק לעצב הראייה נשאר.

צנרת עוקפת – בשיטת ניתוח זו עוקפים את מערכת הניקוז הלא מתפקדת ויוצרים נתיב עוקף המשמש לניקוז הנוזלים.

השתלת צינור ניקוז – שיטה ניתוח זו נהוגה במקרים שבהם מדובר בגלוקומה במצב קשה. במהלך הניתוח משתילים צנרת ניקוז חדשה, יש כמה סוגים של צינוריות ניקוז כאשר הבחירה באיזה מהם לעשות שימוש נעשית בהתאם להחלטת הרופא. 

עצירת יצור נוזל העין – בשיטת ניתוח זו משתמשים בחומר הקפאה להרוס את החלק שמייצר את הנוזלים שמפעילים לחץ על העין.

דברים שלא ידעתם על קטרקט וגלוקומה?

  • בקרב חולי גלוקומה יש הרבה חולים בקטרקט (תחלואה כפולה).
  • ניתוח לטיפול בגלוקומה יכול להוביל בסבירות של 50 אחוז להיווצרות קטרקט.
  • סיכוי ההצלחה של ניתוח קטרקט גבוה יותר כאשר המטופל סובל גם גלוקומה.
  • ניתוח קטרקט בקרב מטופלים שעשו כבר ניתוח לגלוקומה, עלול לבצע תהליך של ביטול לתוצאות ניתוח הגלוקומה. 

הניתוח והחלמה

בשני המקרים של המחלות הללו הניתוח נעשה בהרדמה מקומית, תהליך האחלמה יחסית פשוט וניתן לחזור ולהשתמש בעין תוך יום או יומיים. יש להקפיד היטב על ההנחיות לאחר הניתוח, שימוש בטיפות, שמירה על העין מפני מאמץ וחשיפה לתנאים קשים ועוד הנחיות הרפואיות שלאחר ניתוח.

היכן עושים את הניתוחים לכל מחלה ואת זה המשולב?

ניתן לעשות את הניתוחים לשתי המחלות גם במסגרת הטיפול הציבורי, דרך קופות החולים וגם במסגרת הפרטית (ביטוח פרטי או רופאים ומכונים פרטיים. 

חשוב לדעת שבמקרה של ניתוח קטרקט הטיפול דרך הקופות נעשה בטכניקה של פאקו-אמולסיפיקציה שמבוססת על מכשיר אולטרה סאונד (שליחת הגלים העל קוליים). ברפואה הפרטית נעשה שימוש בטיפול בלייזר והעלות הינה בתשלום על ידי המטופל, ייתכנו השתתפויות עצמיות לחלק מהלקוחות דרך הקופות.

שאלות נפוצות

אם יש לי קטרקט וגלוקומה האם מומלץ לעשות ניתוח אחד לטפל בשתי הבעיות?

התשובה מורכבת והיא משתנה מאדם לאדם ומושפעת בעיקר מחומרת המצב של הגלוקומה. באופן עקרוני מכיוון שבניתוח קטרקט מסירים את עדשת העין ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית הדבר יכול ליצור התנגשות עם תופעות הקיימות בגלוקומה כמו, חוסר יציבות של העדשה, אישון שקוע או צר ועוד. על כן מדובר בניתוח עם רגישויות גבוהות כאשר מטפלים בשתי המחלות במקביל.

מתי כן מומלץ לבצע את שני הניתוחים במקביל?

ניתוח משולב לשתי המחלות במקביל נעשה במצב שבו הראייה נפגעה ברמה גבוהה. כאשר ישנו קטרקט מתקדם מצד אחד ומצד שני ישנם לחצים גבוהים על העין. במצב זה אין מנוס מטיפול משולב, למרות הסיכונים שיש בו.

האם ניתן לבצע רק טיפול קטרקט בקרב מטופלים הסובלים מגלוקומה?

כן ניתן לבצע ניתוח קטרקט בקרב חולי גלוקומה. למעשה נמצא כי חולי גלוקומה שהיה להם גם קטרקט ועברו ניתוח קטרקט בלבד, לא רק שחל שיפור בחדות הראייה והיעלמות העכירות אלא נרשמה אף הקלה במצב הגלוקומה, חלה ירידה בלחץ התוך עיני עקב ירידה ברמת ריכוז הנוזלים בעין. לכן לחולי גלוקומה קלים מומלץ לעשות ניתוח קטרקט ועל הדרך להרוויח הקלה סביב הלחצים התוך עיניים. 

טכנולוגיות חדשות, בשורה חדשה?

ההתקדמות הטכנולוגית ברפואה אינה פוסחת גם על רפואה העיניים. בשנים האחרונות פותחה עבור חולי גלוקומה, שיטת ניתוח המשלבת טכנולוגיה שנקראת  MIGS זוהי טכנולוגיה מבוססת על לייזר חדשני שמבצע חתכים זעירים שדרכם מבוצע הטיפול. שיטה זו נחשבת לבטוחה ויעילה יותר והרבה פחות פולשנית.

לסיכום,

קטרקט וגלוקומה הן מחלות הפוגעות באיכות הראייה וכתוצאה ישירה מכך גם באיכות החיים. חשוב לזהות אותן בשלב כמה שיותר מוקדם, להתחיל טיפול מקל ומעט התפתחות, לצד בחינת האפשרויות של ניתוח.

שתי מחלות יכולות להיות מטופלות בצורה טובה יחסית הן בניתוח והן במעקב וטיפול מלווה בבירורים תקופתיים. ניתוח קטרקט לחולי גלוקומה יכול להקל על מחלת הגלוקומה, אולם בשלב זה ההתפתחות הטכנולוגית ביצוע ניתוח במקביל לשתי המחלות אינו מומלץ אלא במקרים בהם המצב בשתי המחלות קשה.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן