אחת הסיבות הנפוצות ביותר בעולם לירידה בראיה הינה היווצרות קטרקט. במאמר הקרוב נדבר על סוגי קטרקט נפוצים, כדי שתוכלו לדעת לאבחן את הסממנים בעצמכם, ובמידה והם אכן יגיעו אליכם חס וחלילה – שתדעו מה כדאי לעשות איתם, למי כדאי לפנות, ופרטים נוספים שחשוב לדעת מראש.

קטרקט – נתחיל מההתחלה

העדשה הטבעית נוצרת בתוך העין, בשלב החיים העובריים. משלב זה העדשה למעשה גודלת בצורה מאוד איטית, במבנה שיכול להזכיר בצל שבנוי מקליפות, כאשר הגרעין המרכזי נוצר כאמור בשלבים העובריים, והוא הולך ונעטף בשכבות שכבות של חומר שאמור להיות שקוף ומסודר בצורה מאוד מדוייקת על מנת שיוכל להעביר את האור בצורה מיטבית לתוך העין.

עם השנים, עקב שינויים חלבוניים בתוך העדשה, ועקב דחיסות של העדשה, משתנה הכח האופטי שלה, יורדת יכולת הגמישות של העדשה, הצלילות גם היא יורדת וכתוצאה מכך , באופן הדרגתי ישנה ירידה באיכות וכמות האור אשר נכנס באותה עין אל הרשתית.

באופן הדרגתי נוצרת ירידה באיכות הראיה ובמקביל ירידה באיכות החיים.

את השלבים הראשונים של השינוי בעדשה ניתן לתקן באמצעות משקפים, לרחוק או קרוב או לשניהם, ובהמשך כאשר העדשה מתעכרת יותר, אין מנוס אלא בניתוח החלפת העדשה.

קטרקט הינה סיבה נפוצה בעולם לעיוורון אך למזלנו, מדובר בתהליך הפיך באמצעות ניתוח יחסית קצר עם סיכון מאוד קטן לסיבוכים.

קטרקט – איך זה קורה?

ישנן הרבה סיבות להתפתחות קטרקט אך הסיבה הנפוצה ביותר הינה גיל המטופל.

מחלות רקע שונות, תרופות שונות, חבלה ישירה לעין או מסביב לעין, גנטיקה משפחתית ועוד, הינן סיבות נוספות להיווצרות קטרקט.

כל שינוי בצלילות או עכירות העדשה מוגדרת כקטרקט.

אבחון קטרקט – השלב הראשון הוא ההיכרות עם סוגי קטרקט נפוצים

על מנת שיוכלו המטופלים לגשת לרופא המטפל שלהם לשם קבלת טיפול מקצועי, ובמידת הצורך לבצע ניתוח קטרקט, הם צריכים לדעת בדיוק למה לצפות – איך זה נראה, איך זה מרגיש ועוד. ככל שמתבצע אבחון מוקדם יותר של סוג הקטרקט ושל עצם קיומו, כך ניתן להתאים לו טיפול שאחוזי ההצלחה שלו יהיו גדולים יותר. אם כן, הנה סוגי קטרקט נפוצים שחשוב להכיר:

1. קטרקט גרעיני: זהו אחד מסוגי הקטרקט הנפוצים והידועים ביותר, משום שהוא נקשר באופן ישיר לנושא הגיל. ככל שהאדם מתבגר וגרעין עדשת העין שלו הופך לעכורך יותר, כן מצב הקטרקט הופך לחמור יותר.

2. קטרקט קורטיקלי: סוג זה של קטרקט מזוהה גם הוא עם נושא הגיל, אך הוא בעל מאפיינים שונים במקצת ממאפייניו של קטרקט גרעיני: בקטרקט קורטיקולי בעיית הראייה מקבלת משקל גדול יותר בשעות החושך, וכן באיזורים שנפגעים הם האיזורים המקיפים של העדשה.

3. קטרקט סאב קפסולרי אחורי: מדובר כאן על סוג קטרקט קצת פחות נפוץ אך בהחלט קיים ושחשוב להכיר בו. קטרקט זה מתרחש במעטפת האחורית של עדשת העין, והוא יכול להופיע בכל גיל. בסוג קטרקט זה הראייה נפגמת בצורה ברורה שאי אפשר להתעלם ממנה, ולכן קיימת פגיעה יותר משמעותית באיכות החיים בסוג זה.

4. קטרקט בשל: קטרקט זה הוא המצב המפותח ביותר של מצב הקטרקט. קטרקט זה נגרם כאשר כל העדשה עכורה באופן מלא, העדשה למעשה חוסמת כמעט את כל האור שנכנס לעין ואיכות הראיה מגיעה למצב קרוב מאוד לעיוורון. לעיתים העדשה משנה את המבנה שלה , צוברת נוזלים ותופחת, במצב זה תיתכן אף עליה בלחץ תוך עיני בעין, כאב חזק בעין ורמת סיכון גבוהה יותר לניתוח.

מתי פונים ולמי?

ההמלצות השגרתיות הינן לבצע בדיקת רופא עיניים כל כמה שנים ובעיקר מעל גיל 40. רופא עיניים יוכל לזהות בבדיקתו התחלה של קטרקט גם ללא תלונות של המטופל. חשוב להדגיש שהשינויים בעדשה נוצרים בצורה מאוד איטית והדרגתית ורוב המטופלים "מסתגלים" למצב הירידה בראיה, מחליפים משקפים אשר פותרים באופן חלקי את השינויים באיכות הראיה וממשיכים בשגרת החיים.

בבדיקה מקיפה של רופא עיניים יוכל הרופא לזהות את הסיבות לירידה בראיה ולהמליץ על הדחיפות והצורך בביצוע ניתוח החלפת העדשה.

מה קורה במסגרת ניתוח קטרקט?

במהלך ניתוח הקטרקט עצמו, מוחלפת העדשה העכורה בעדשה מלאכותית, חדשה ושקופה. הרופא המנתח שואב את תוכן העדשה העכורה מתוך שק העדשה המקורית, ולאחר ששק העדשה נקי מתוכן, מושתלת אליו עדשה עדשה מלאכותית.

ברוב המקרים הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית של העין, אורך זמן קצר, לרוב ללא סיבוכים.

התמודדות עם סוגי קטרקט נפוצים צריכה להיעשות בליווי רופא מומחה

למרות שמדובר בניתוח נפוץ ומאוד מוצלח, עדיין עלולים להתרחש סיבוכים במהלך הניתוח. חשוב לבחור רופא מיומן שיכול להקטין את הסיכון לסיבוכים במהלך הניתוח , לשפר את אחוזי ההצלחה, וכן שידע לטפל בסיבוכים תוך ניתוחיים במידה ונוצרו.

לא פחות חשוב הייעוץ המקדים לפני הניתוח, ביצוע מדידות מדויקות והתאמה משותפת של העדשה המושתלת לצורך שיפור איכות החיים של המטופל.

עם ד"ר ירון פינקלמן אתם מקבלים את כל היתרונות האלו בצורה ברורה ובולטת, שכן מדובר ברופא מומחה שמעניק יחס אישי לכל מטופל או מטופלת. צרו קשר עם מרפאתו של ד"ר ירון פינקלמן עוד היום ותגיעו לתוצאות המבוקשות.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן