ניתוח קטרקט הינו אחד הניתוחים הנפוצים והמוצלחים בעולם, אך עם זאת, בכל ניתוח, בכל טיפול, ישנו תמיד סיכוי לסיבוך או סיכון לתופעת לוואי שאינה רצויה. אם אתם נמצאים לקראת ניתוח קטרקט, כדאי שתכירו את הנושא הזה קצת יותר לעומק, אז הנה כל מה שצריך לדעת על סיבוכים לאחר ניתוח קטרקט.

סיבוכים בניתוח הקטרקט

ניתוח הקטרקט הינו אחד הניתוחים העתיקים בעולם. עם זאת, זהו כיום אחד הניתוחים המתקדמים ביותר. מדובר בניתוח קצר יחסית, כמעט נטול כאב, המביא שיפור משמעותי מהיר באיכות החיים. כיום מבוצע הניתוח באמצעות לייזר-קטרקט אשר מבצע חיתוכים מאוד מדוייקים, החיתוכים בעין הינם זעירים וברוב המקרים נסגרים ללא צורך בתפרים, העדשות מאוד מתקדמות וההחלמה יחסית מאוד מהירה.

הסיכוי לסיבוכים הינו קטן מאוד , אך כאמור, קיים בכל ניתוח.

כחלק מפגישת ההכנה לניתוח במרפאת הרופא המנתח, יפורטו הסיכונים והסיבוכים האפשריים בניתוח.

החוק היום מחייב את הרופא לתת הסבר על הסיבוכים והסכנות טרם הניתוח וכן המטופל חייב לחתום טרם הניתוח על טופס הסכמה לניתוח (אשר בו מפורטים כל הסיבוכים).

נפרט כאן מספר סיבוכים עיקריים

סיבוכים תוך ניתוחיים

במהלך הניתוח עצמו, אשר מבוצע בהרדמה מקומית לרוב, ניתן לעיתים לחוש תחושת אי נוחות / לחץ ולעיתים אף כאב קל, זהו לא סיבוך אבל חשוב לדעת.

במהלך הניתוח מבוצעת שאיבת העדשה מתוך שק העדשה. שק העדשה הינו שק מאוד עדין ולעיתים רחוקות הוא יכול "להקרע" במהלך נסיונות שאיבת העדשה. לעיתים חלקיקי עדשה עלולים להתפזר בתוך העין. במצב זה יש צורך לשנות את הטכניקה הניתוחית ולבצע הרחבה של הניתוח על מנת לנקות את כל השאריות, וכן – יש צורך להשתיל עדשה במקום אחר מאשר תוכנן. לעיתים נדירות צריך להחליף את סוג העדשה שתוכננה, עקב סיבוך זה.

ככל שהרופא הינו בעל נסיון הסיכון לסיבוכים תוך ניתוחיים יורד, ובמקביל היכולת לתת מענה לסיבוכים אלו – עולה.

סיבוכים לאחר הניתוח

גם כאן נסקור את הסיבוכים העיקריים –

בימים הראשונים לאחר הניתוח העין המנותחת עלולה להיות יותר רגישה – תחושת גוף זר, אי נוחות, צריבה, דמעת ואודם בהחלט נפוצים. לעיתים עלול להיות אף כאב סביב העין או כאב ראש, ברוב המקרים כדור נגד כאבים אמור לפתור הכאב.

לעיתים נפוצות הראיה אינה חדה מיד לאחר הניתוח – עקב בצקת קרנית שאמורה להספג בימים הראשונים לאחר הניתוח וכן עקב רוחבו של האישון שעדיין לא התכווץ לאחר הניתוח.

לעיתים יכולים להיות שינויים בלחץ התוך עיני לאחר הניתוח ולכן יש צורך במעקב קפדני לאחר הניתוח.

סיבוכים יותר נדירים לאחר הניתוח הינם בעיות במנח העדשה החדשה המושתלת, היווצרות של קרעים ברשתית ואף היפרדות רשתית שעלולה לגרום לירידה קשה בראיה, היווצרות של בצקת ברשתית שמצריכה טיפולים נוספים. במצבים מסויימים בצקת הקרנית האופיינית לאחר הניתוח אינה חולפת למרות הטיפול ולעיתים יש צורך בניתוח נוסף של השתלת קרנית על מנת לשפר הראיה. קרעים ברשתית אף הם בסיכון מעט יותר גבוה לאחר הניתוח ואף היפרדות של הרשתית שעלולה להצריך בניתוח תיקון.

אחת הסכנות הגדולות ולמזלינו נדירות הינה זיהום בעין. חיידקים עלולים לחדור לעין במהלך הניתוח או בימים הראשונים לאחר הניתוח ולגרום לזיהום העין – סיכון זה מלווה לרוב באודם ניכר, הפרשות , כאב וירידה משמעותית בראיה. מצריך התייחסות דחופה של רופא עיניים – לרוב כולל אישפוז דחוף והתערבויות נוספות בעין לעצירת הזיהום.

כיצד להתמודד עם קטרקט משני?

הסיבה הנפוצה ביותר לירידה בראיה לאחר ניתוח קטרקט מוצלח הינה היווצרות קטרקט משני, לא מדובר בסיבוך אלא בתהליך טבעי אשר מתרחש אצל כולנו.

למרות ניקיון שק העדשה המקורי במהלך הניתוח – עדיין נשארים בתוך השק "תאי אב" מקוריים של העדשה הטבעית אשר תפקידים להמשיך ליצור עדשה טבעית. אצל כולם ממשיכה להיווצר עדשה טבעית לאחר הניתוח. בכל המקרים לאחר הניתוח נוצרת עדשה טבעית חדשה בצורת טבעת סביב העדשה המלאכותית. מכיוון שהעדשה הטבעית מצטברת בהיקף – אין הפרעה לראיה כלל. לעיתים – העדשה הטבעית החדשה שנוצרת "גולשת " מאחורי העדשה המלאכותית וגורמת למיסוך וירידה בראיה. כאשר ישנה הפרעה בראיה במצב זה – מומלץ לבצע טיפול לייזר קצר אשר "מנקה" את העכירות החדשה שנוצרה. לרוב מדובר בטיפול בודד שפותר הבעייה עד 120.

איך מטפלים בסיבוכים אפשריים

לא מעט אנשים שלא יודעים למה לצפות לאחר ניתוח קטרקט, עלולים למצוא את עצמם נבהלים מאוד מהופעתם של סיבוכים לאחר ניתוח קטרקט. ראשית, חשוב להבין את הנושא הזה לעומקו ולדעת בדיוק למה לצפות, אך גם במידה ואין למטופלים את הידע הדרוש המקדים, רצוי להיות בקשר עם הרופא המנתח או כל רופא עיניים אחר. הסיכוי לסיבוכים הולך ופוחת ככל שמתרחקים מהניתוח ולכן חשוב מאוד מעקב מסודר אצל הרופא המנתח, חשוב להקפיד על הטיפול לפי ההנחיות.

לאחר שמסתיים המעקב הניתוחי – חשוב להמשיך מעקב מסודר אצל רופא עיניים מטפל (בקופת החולים). מעל גיל 40 מומלץ לכולם מעקב שגרתי אצל רופא עיניים. לעיתים עלולות להיות הפרעות שאינן באות לידי ביטוי בראיה ולכן – חשוב מעקב מסודר על ידי רופא עיניים.

הימנעות מסיבוכים לאחר ניתוח קטרקט – זה אפשרי?

ככל שתבחרו ברופא מנתח מקצועי יותר, כך תוכלו בהתאם לצמצם את הסיכוי שתצטרכו להתמודד עם סיבוכים לאחר ניתוח קטרקט. בחירת הרופא צריכה לקחת בחשבון מגוון שיקולים מגוונים, כמו מקצועיות, וותק וניסיון בתחום, שירותיות, זמינות, המלצות קודמות ועוד. ככל שיאסף מידע נרחב יותר על הרופא בשלב מקדים יותר, כך תוכלו להבטיח שהוא אכן האיש הנכון לבחור בו.

ד"ר ירון פינקלמן – מנתח קטרקט

במרפאתו של ד"ר ירון פינקלמן תוכלו למצוא את כל המידע, ההכנה הנאותה, הסברים מעמיקים וטיפול איכותי עם התאמת הניתוח לצרכי וציפיות המטופל. ד"ר ירון פינקלמן מחזיק בכל ההכשרה, הידע והכלים המקצועיים הדרושים לביצוע הניתוח תוך שאיפה להצלחה מלאה בניתוח ושיפור באיכות החיים.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן