קטרקט הוא מצב שכיח מאוד, שהולך והופך שכיח יותר ככל שאנחנו מתבגרים, בו עדשת העין שלנו הופכת יותר ויותר עכורה, והראייה שלנו נפגעת. הדרך המובהקת לטפל בקטרקט באופן מלא היא באמצעות ניתוח קטרקט, שהוא ניתוח יחסית מהיר ושכיח שמתבצע על ידי רופא עיניים. איך נראה ניתוח קטרקט, ומהם השלבים השונים של הניתוח הזה מהתחלתו ועד סופו? התשובות ממש כאן.

קודם כל – מה זה קטרקט?

קטרקט, שידוע בעברית גם בתור ירוד, הוא מצב רפואי שבו עדשת העין שלנו הולכת והופכת עכורה בתהליך הדרגתי. כמו במצלמות שבטלפונים שלנו, כך גם בעיניים שלנו תפקיד העדשה הוא למקד את התמונה שאנחנו רואים, או ליתר דיוק למקד את קרני האור שהעיניים שלנו קולטות בכדי לקבל את התמונה החדה ביותר. משום כך, העדשה שלנו צריכה להיות שקופה לחלוטין – ובמצב בריא זה אכן מה שקורה. במצב של קטרקט, העדשה הולכת והופכת עכורה, וללא טיפול המצב הזה יכול להגיע עד כדי עיוורון. במרבית המקרים, ככל שהקטרקט יתפתח המטופל יחווה ירידה באיכות הראייה (טשטוש), ראייה כפולה, תחושה של סנוור או הופעה של כתמי צבע בשדה הראייה שלו, ולפעמים אפילו שינוי באיכות הראייה מקרוב או מרחוק. ישנם לא מעט גורמים אפשריים לקטרקט, ויש גם סוגים שונים של קטרקט, אבל בשורה התחתונה מדובר במחלת עיניים שכיחה מאוד שהולכת ונהיית שכיחה יותר ככל שאנחנו מתבגרים, ולמרבה המזל יש לה גם טיפול איכותי מאוד.

טיפול בקטרקט הוא בראש ובראשונה ניתוח

הטיפול המובהק לקטרקט, שלמעשה מרפא את המצב באופן מלא באחוזי הצלחה של מעל ל-90%, הוא ניתוח קטרקט. זהו ניתוח יחסית פשוט ומהיר בתחום רפואת העיניים, בו למעשה מבצעים החלפה של העדשה העכורה בעדשה חדשה, שמחזירה את הראייה של המטופל למצב תקין לחלוטין תוך זמן קצר. כמובן שזה נשמע פשוט מאוד, אך הניתוח עצמו הוא בכל זאת בעל מספר שלבים הכרחיים שכדאי מאוד להכיר, במיוחד אם אתם עומדים לעבור ניתוח שכזה.

שלב אפס: הכנה לניתוח

כמו בכל ניתוח אחר, גם בניתוח קטרקט ישנו שלב מקדים של הכנה לניתוח. מאחר והניתוח מתבצע בהרדמה מקומית או בהרדמה מלאה, יש להעריך את היכולת של המטופל לעמוד בהרדמה, ובהחלט קיימים מקרים במטופלים מבוגרים בעיקר בהם הרדמה מלאה לא תהיה מומלצת. ההכנה תכלול בדיקות כמו אק"ג, בדיקות דם, הפסקת תרופות אם יש צורך בה, וכדומה. מעבר לכך, בלילה שלפני הניתוח יש להיכנס לצום אם הניתוח בהרדמה מלאה, ואם הוא בהרדמה מקומית מומלץ לאכול מעט בבוקר הניתוח.

שלב ראשון: חיתוך

השלב הראשון של הניתוח עצמו, לאחר ביצוע ההרדמה המקומית או המלאה, הוא חיתוך. החתך המקובל בניתוח קטרקט הוא חתך מזערי יחסית בגלגל העין, שמתבצע באמצעות מכשיר לייזר מיוחד שמונע פגיעה ברקמה עצמה. רק במקרים ייחודיים מאוד עם קטרקט במצב מאוד מתקדם, בהם לא ניתן יהיה לבצע את הניתוח בשיטה רגילה, החתך יגיע לגודל של יותר מ-4 מילימטרים וייסגר לאחר מכן עם תפרים. במרבית המקרים, החתך הוא מיניאטורי והוא נסגר לבדו בתהליך ההחלמה מהניתוח.

שלב שני: ריסוק

השלב שמגיע לאחר החיתוך הוא שלב ריסוק העדשה העכורה. בשלב זה עושים שימוש כמעט תמיד במכשיר שמייצר גלי קול בוויברציות גבוהות, שמרסקות את העדשה כשהן מופנות באופן כיווני לגלגל העין. שיטה זו קרויה פאקומולסיפיקציה, ובאחוז גבוה מאוד של המקרים השיטה תספיק בשביל לרסק לחלוטין את העדשה העכורה. במקרים אחרים, ישנו גם שימוש במכשירי לייזר על מנת לרסק את העדשה. לאחר ריסוקה, שואבים את העדשה החוצה דרך החתך הקטן מהשלב הראשון.

שלב שלישי: הכנסת עדשה

השלב הבא הוא החדרה של עדשה חדשה ובריאה במקום זו העכורה שריסקנו ושאבנו. העדשה החדשה היא כמובן צלולה ושקופה לחלוטין, כך שלא יהיה שום זכר לקטרקט ממנו סבלנו לפני כן. במקרים מסוימים, מנצלים את ניתוח הקטרקט בכדי להכניס עדשה שגם תתקן את פגם הראייה של המטופל אם יש לו כזה – וכך למעשה ניתן להיכנס לניתוח קטרקט ולצאת ממנו בלי צורך במשקפיים. אם אתם מרכיבים משקפיים ויש לכם קטרקט, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל באשר לאפשרות הזאת.

שלב רביעי: סיום

סיום הניתוח הוא במיקום של העדשה החדשה וקיבוע שלה, ולאחר מכן בהוצאת המכשור הרלוונטי. למעט מצבי קטרקט קשים בהם נעשה חתך של מספר מילימטרים, לא יהיה צורך בתפרים והחתך המיניאטורי דרכו הוצאנו את העדשה העכורה והכנסנו את החדשה ייסגר בעצמו תוך זמן קצר מאוד. לאחר הניתוח, שבמרבית המקרים יארך דקות ספורות מקצה לקצה, ישנה תקופת החלמה של מספר שבועות בה יש צורך בטיפול עם טיפות עיניים והראייה משתפרת בצורה הדרגתית.

אין שום סיבה לחיות עם קטרקט כעובדה קיימת

קטרקט הוא אמנם מחלה אופיינית לגיל המבוגר, אך למעשה אנשים רבים סובלים ממנה ברמות חומרה שונות גם בגיל מוקדם יותר. בין אם מדובר בכם, בהורים שלכם או בכל אדם אחר בסביבתכם, חשוב להבין שקטרקט הוא ממש לא דבר שצריך לחיות איתו, ובאמצעות ניתוח מהיר עם סיכויי הצלחה גבוהים מאוד, ניתן להיפרד ממנו לשלום וליהנות מראייה תקינה לחלוטין. כעת, כשאתם מכירים את שלבי הניתוח הפשוט הזה, אתם יכולים להיות בטוחים שזו ההחלטה הנכונה.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן