תיקון צילינדר בניתוח קטרקט: למי מומלץ הטיפול?

צילינדר היא אחת מבעיות העיניים הנפוצות ביותר שגורמות להפרעה בראיה. קיימות דרכים שונות שבעזרתן ניתן לתקן צילינדר, ואחת מהן היא לבצע תיקון אופטי לעדשת העין, באופן דומה לזה שקיים בניתוח קטרקט. אנחנו כאן כדי לספר לכם על הטיפול הזה ולעזור לכם להבין האם הוא יכול להתאים גם למצב שלכם, ואם לא מהם הטיפולים החילופיים לבעיה הזו.

צילינדר בעין

בעולם הלא רפואי צילינדר הפך להיות הכינוי לבעיה שנקראת אסטיגמציה. אצל כל אדם בריא, הצורה של קרנית העין היא עגולה, ואילו אצל הסובלים מאסטיגמציה הצורה של הקרנית נהיית מעט יותר אליפטית. העיוות הזה גורם לבעיות שונות בראיה, אולם ניתן לתקן אותו בעזרת משקפיים עם רכיב שנקרא צילינדר.

הבעיה הזו יכולה להופיע בפני עצמה, ולעיתים היא מופיע בשילוב עם בעיות ראיה נוספות. בדרך כלל מי שחובש משקפיים וסובל מאסטיגמציה יקבל משקפיים חדשות עם צילינדר שיפתרו גם אם הבעיה הזו.

מה הסיבה להופעה של אסטיגמציה

כמו בעיות עיניים אחרות, לא תמיד ברור לנו מה המקור של אסטיגמציה. עם זאת, ישנם מקרים שהבעיה הזו מופיעה לאחר חבלה או מחלה מסוימת בעין, כאשר התוצאה תהיה עיוות בצורה של הקרנית. בנוסף, מאמץ רב של העיניים או קריאה ממרחק קצר או קריאה בלי תאורה מספיק איכותית גם הן יכולות להוביל לבעיה הזו.

הבעיה יכולה להופיע בכל גיל, ובניגוד לקטרקט למשל, היא לאו דווקא מופיע בקרב אנשים מבוגרים. ישנם ילדים שאף נולדים אם עיוות מובנה בקרנית, ואילו אחרים יכולים לפתח את זה בשלב ההתבגרות.

אבחון

צילינדר לא נחשב לדבר שקשה לאבחן אותו ובדרך כלל אחרי בדיקה קצרה אצל אופטומטריסט ניתן להצביע על קיומה או לשלול אותה. חשוב לדעת שקיימים כמה סוגים של צילינדר שיכולים להשפיע על הראיה באופן שונה, אולם המכנה המשותף לכולם זה שהם גורמים לעיוות מסוים בראייה שלנו.

טיפול בלי משקפיים

עבור מי שאינו מעוניין לחבוש משקפיים, קיימת כמובן צורת טיפול אחרת לצילינדר. בדיוק כמו ניתוחי לייזר לעיניים, קיימת אפשרות לתקן את העין שלכם ולגרום לעיוות שקיים בה להיפסק. כאשר מדברים על צילינדר זה נעשה בעזרת השתלה של עדשה מיוחדת בתוך העין שתאפשר לכם לראות בדיוק כמו ראיתם עוד לפני שהתפתחה אצלכם אסטיגמציה.

קטרקט

קטרקט היא בעיית עיניים נפוצה מאוד, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים. הקטרקט הוא למעשה תיאור לעכירות מסוימת שקיימת בעין ומפריעה לראות בצורה תקינה. הדרך שבה מטפלים בקטרקט היא בעזרת השתלה של עדשה חדשה בעין לאחר תיקון של הראיה. לאור העובדה שניתוח קטרקט הוא דבר כל כך נפוץ, קיימת אפשרות להתקנה של צילינדר תוך כדי הניתוח הזה.

תיקון צילינדר בניתוח קטרקט

כאשר מבצעים תיקון צילינדר בניתוח קטרקט, משתילים עדשה מיוחדת שלא רק מעלימה את הקטרקט אלא גם מתקנת את העיוות בצורה של הקרנית, וכך למעשה מרוויחים שני דברים בניתוח אחד. במהלך הניתוח לא אמורות להיות לעובדה הזו יותר מידי השלכות עליכם, למעט העובדה שהרופא המנתח צריך להכין מראש עדשה שמתאימה לטיפול בעיוות של הקרנית.

אבחון צילינדר

אבחון צילינדר מגיע בדרך כלל מצד המטופל, כאשר הוא מבחין שהראייה שלו אינה חדה כבעבר. ישנם מקרים שבהם לא נוכל לדעת על קיומו של צילינדר עד לאחר ניתוח הקטרקט, וכמובן שאז לא תהיה אפשרות לבצע את שני הניתוחים יחד. התנאי הבסיסי לביצוע משולב של שני הניתוחים הוא לאבחן מספיק זמן מראש את שתי הבעיות.

האם תמיד ניתן לבצע את שני הדברים יחד?

התשובה לשאלה הזו היא לא. ישנם מקרים שבהם העיוות של הקרנית הוא מורכב, ולא ניתן תוך כדי ניתוח קטרקט לבצע גם השתלה ייעודית לתיקון של העיוות הזה. במקרים הללו יהיה עליכם לבצע את שני הטיפולים בצורה נפרדת, או לבחור בשיטות אחרות על מנת להתמודד עם הצילינדר.

כדי שנוכל לבצע את שני הניתוחים יחד, יש לבצע בדיקות מקדימות לפני הניתוח על מנת לוודא שהעדשה שנועדה להוות צילינדר אכן מתאימה לעין של המטופל. ישנם מקרים מורכבים שבהם לא ניתן לבצע השתלה של עדשה כזו בעינו של המטופל מה שאומר שאי אפשר לתקן את העיוות בניתוח קטרקט. רק לאחר בדיקה מקדימה המטופל יוכל להבין מהי הדרך שבה יטפלו בצילינדר.

כאמור, יש כמה סוגים של צילינדר, וכדי שנוכל לבצע את שני ההליכים יחד, הצילינדר צריך להיות מסוג שניתן לתקן על ידי השתלת עדשה.

אצל מי מבצעים את הניתוח

כפי שהבנתם, ניתוח קטרקט הוא אחד הניתוחים הכי נפוצים בעולם הרפואה, וגם צילינדר הוא לא דבר נדיר. לאור זאת קיימים לא מעט רופאים שאצלם תוכלו לבצע את הניתוחים הללו, אולם דווקא בשל כך חשוב להבין שמדובר על ניתוחים מורכבים שדורשים רמת דיוק גבוהה במיוחד. הקפידו לבחור רופא בעל ניסיון רב, שתרגישו בטוחים בידיים שלו.

לסיכום צילינדר הוא כינוי לבעיית עיניים שמובילה לטשטוש בראייה, וניתן לתקן אותה בצורות שונות. תוך כדי ניתוח קטרקט, ניתן לבצע גם תיקון לעיוות בקרנית העין כך שלמעשה אתם מרוויחים את שני הדברים בבת אחת. השילוב הזה לא תמיד אפשרי ויוכל להיקבע רק לאחר בדיקה מקדימה לפני הניתוח. הקפידו לבחור רופא מנוסה שיוכל לתת לכם את המענה הטוב ביותר לתיקון צילינדר בניתוח קטרקט.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן