מיהן האוכלוסיות בסיכון לחלות בקטרקט?

קטרקט היא בעיה שגורמת לקושי בראיה, והיא נפוצה מאוד בקרב אנשים מבוגרים. הטיפול בקטרקט נחשב טיפול יחסית פשוט, והוא יכול בצורה מהירה לשפר את היכולת שלכם לראות בצורה משמעותית. אנחנו כאן כדי לתת לכם את כל המידע על קטרקט, מי נמצא בסיכון גבוה לחלות בו, וכמובן מהי הדרך הנכונה ביותר שבה ניתן לטפל בקטרקט.

קטרקט

העין האנושית מורכבת מכמה חלקים, כאשר אחד החלקים החשובים שבהם הוא העדשה. העדשה של העין היא חלק שדרכו אנחנו רואים, וכאשר החלק הזה מתלכלך הראיה שלנו נעשית הרבה פחות טובה. קטרקט הוא תיאור למצב שבו העדשה נעשית עכורה, ולכן איכות הראיה יורדת בצורה משמעותית.

הגורמים לקטרקט

הגורם המרכזי לקטרקט הוא זקנה, כאשר בקרב האוכלוסייה המבוגרת מדובר על תופעה שכיחה מאוד. הדבר הזה כמובן הגיוני כיון שעם הזמן העדשה של העין צוברת עכירות, ומגיע מצב שבו העכירות הזה מהווה גורם מפריע של ממש לראיה. עם זאת, לא רק אנשים מבוגרים נמצאים בסיכון אלא גם מי שעבר חבלה או פגיעה קשה בעין יכול לסבול מקטרקט.

נטילה של תרופות או מחלות תורשתיות שונות גם הן שמות את המטופל בסיכוי גבוה יותר לחלות בקטרקט. באופן כללי ניתן לומר שכל עוד המצב הבריאותי שלכם תקין ולא עברתם חבלה בעין, סביר להניח שלפני גיל 50 / 60 אין לכם מה לחשוש מהבעיה הזו. ברגע שהגעתם לגיל הזה, וככל שאתם מתבגרים כמובן, הסיכוי שלכם לקטרקט עולה.

אחד החריגים לכלל הזה הוא קטרקט בקרב תינוקות, שזה אומר שהתינוק נולד עם קטרקט בעין. הטיפול במקרים הללו צריך כמובן להיעשות על ידי מומחה לניתוחי ילדים תוך לקיחה של שיקולים נוספים שלא קיימים כאשר את הניתוח עובר אדם מבוגר.

תסמינים

התסמין המובהק ביותר הוא חוסר יכולת לראות, גם אם לא בצורה מוחלטת. הטשטוש בראיה יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר יכולת להבחין בין גוונים וצבעים דומים, קושי מיוחד לראות בשעות הלילה, שינוי מסוים בצבע העדשה, ראייה כפולה באחת מהעיניים או קושי לקרוא בלי תאורה חזקה במיוחד. כל אלו ועוד הם סימנים שעלולים להצביע על כך שאתם סובלים מקטרקט.

אבחון

אם אתם חשים באחד או יותר מהתסמינים הללו, מומלץ לגשת לרופא עיניים על מנת להתיר לכם את הספק. הבדיקה לאבחון קטרקט אינה בדיקה מורכבת מידי והרופא מבצע אותה בעזרת הרחבת אישונים, כך שמהר מאוד תוכלו לדעת האם אתם סובלים מקטרקט או לא. הבדיקה לא רק קובעת האם יש לכם קטרקט אלא גם מהי דרגת החומרה שלו.

אבחון מוקדם

כמו כל בעיה רפואית, גם כאשר מדברים על קטרקט ההמלצה היא לגשת לאבחון ברגע שאתם חשים באחד התסמינים. הבעיה הזו נחשבת לבעיה רפואית נפוצה מאוד, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים, כך שסביר להניח שגם לכם יש אותה. ברגע שתבצעו אבחון תוכלו לקבל הפניה מהירה לטיפול ולחזור לראות בדיוק כמו שהייתם רגילים.

טיפול בקטרקט

דרך הטיפול בקטרקט היא די אחידה. למעשה הצורך הוא לנקות את העכירות ולאפשר לכם להנות מעדשה חדשה לעין וזה בדיוק מה שנעשה במהלך הניתוח. קיימות כיום מספר שיטות לבצע את הניתוח כאשר את הבחירה בין השיטות מומלץ לעשות רק לאחר התייעצות עם רופא מומחה שיוכל להציג לכם את השיקולים השונים.

בכל מקרה כדאי לדעת שסיכויי ההצלחה של הניתוח נחשבים גבוהים במיוחד, וכנראה שבסיום תקופת ההחלמה גם אתם תחזרו להנות מעיניים נקיות ותוכלו לראות בדיוק כמו שהייתם רגילים.

טיפול בעין אחת או בשתי עיניים

הקטרקט לא תמיד מופיע בשתי העיניים ביחד, וגם אם כן הוא לא תמיד באותה החומרה בשתיהן. בכל מקרה, במקרה שבו אתם נדרשים לבצע את הניתוח בשתי העיניים, העדפה של רופאי העיניים היא לבצע ניתוח לכל עין בנפרד. ישנם מקרים חריגים, אולם יש לקבל את ההחלטה רק בהתייעצות עם רופא מומחה מהתחום.

תקופת החלמה

תקופת ההחלמה מהניתוח יכולה לקחת כמה שבועות שבמהלכם הראיה שלכם עדיין לא תהיה מושלמת. בדרך כלל יהיה עליכם לעשות שימוש בטיפות עיניים כדי לשמור עליהן במשך תקופת ההחלמה. בסיום התקופה תוזמנו לביקורת אצל הרופא שניתח אתכם ותוכלו לקבל את האישור הסופי שהעיניים שלכם חזרו להיות מה שהן צריכות.

קטרקט חוזר

במהלך השנים שלאחר הניתוח, ישנם מטופלים שעלולים לפתח עכירות נוספת בעדשת העין. במקרה הזה ישנו טיפול שדומה לקטרקט הרגיל אולם נחשב יותר פשוט ממנו והוא מאפשר להסיר את העכירות הזו בצורה מהירה. רוב המטופלים לא אמורים לפתח את העכירות הזו בשנית, אולם ישנו אחוז לא מבוטל שכן וחשוב להיות מודעים לכך.

בחירת רופא

בחירת רופא לביצוע של ניתוח קטרקט צריכה להיעשות בצורה מוקפדת. על אף שמדובר על הליך רפואי נפות מאוד, עדיין מדובר על הליך כירורגי באזור רגיש מאוד, ויש לתת על כך את הדעת. הקפידו על בחירה של רופא מומחה עם ניסיון שיוכל להתמודד גם עם מקרים מורכבים יותר מאשר המקרים הקלאסיים של הקטרקט.

לסיכום

קטרקט היא בעיית עיניים שנפוצה בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת, אם כי היא יכולה להופיע גם בקרב מי שסובלים ממחלות שונות או מי שספגו חבלות בעין. הטיפול נעשה בעזרת ניתוח קטרקט שבו דואגים להשתיל לכם עדשה חדשה לאחר ניקוי העכירות מהעין שלכם.

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן