כ-40% מהאוכלוסייה מגיל שישים ומעלה סובלת ממחלת הקטרקט. מחלה זו הינה גורמת לטשטוש בעדשת העין, בכך שהיא פוגעת במעבר הטבעי של קרני האור לעין שלנו ובכך האדם שחולה בקטרקט סובל מהידרדרות בראייה.

ישנם מגוון פתרונות למחלה זאת. אחד מהם הוא על ידי ניתוח קצר ויעיל אשר מחליפים את העדשה המטושטשת בעדשה חדשה ומלכותית. שימוש בלייזר בניתוח כזה עוזר לרופא העיניים להיות חד ומדויק הרבה יותר. בנוסף, על ידי שימוש בלייזר הרופא יכול להתאים את אופן הטיפול בצורה מותאמת יותר עבור המטופל.

הסרת משקפיים בניתוח קטרקט – ד"ר ירון פינקלמן

מה קורה לנו בעין בעת מחלת הקטרקט

לעדשה תפקיד חשוב, נתחיל מזה שהעדשה הינה רקמה גמישה ושקופה שממוקמת שלב אחד אחרי האישון שלנו. תפקידה של העדשה הוא המיקוד של קרני האור אשר עוברים לרשתית שלנו ובכך העדשה גורמת לנו לראייה ממוקדת. עם הגיל העדשה שלנו נעשית מטושטשת ומצב זה נקרא קטרקט.

כאשר אנו נולדים העדשה שלנו הינה שקופה לגמרי אך עם הגיל היא נעשית מטושטשת ועכורה. אפשר לנסות להזדהות עם מישהו שיש לו קטרקט על ידי מבט דרך שמשה או חלון שמכוסים באדים, הראיה המטושטשת הזאת מדמה את מחלת הקטרקט. היווצרותה של הקטרקט קורת באופן טבעי עם התבגרות הגוף ועייפות החומר. בנוסף, הקטרקט עשויה לצוץ בגילאים מוקדמים יותר ממגוון סיבות שונות כמו: מחלות אוטואימוניות, בעיות גנטיות, טראומה באזור של העין, תרופות עם תופעות לוואי ועוד.

ישנן ארבעה סוגים של קטרקט והם נבדלות על פי האזור בו הקטרקט מופיע על גבי העדשה. הטיפול הנפוץ ביותר כיום הוא ניתוח לייזר להחלפת העדשה הפגומה המוחלפת בעדשה מלאכותית. הניתוח נעשה על ידי לייזר ובעזרתו הרופא יכול להיות הרבה יותר ממוקד, מדויק ומפחית משמעותית את הסיכונים העלולים להיגרם בעקבות ניתוח זה.

בחמש שנים האחרונות ניתוח זה הפך למוכר יותר, אט אט יותר ויותר רופאים מטפלים בעזרתו באנשים שסובלים בקטרקט. נציג לכם את כל המידע החשוב לגבי ניתוח קטרקט בלייזר, מה הם דרכי הטיפול, מה הם התופעות, ואילו עדשות ישנן בשוק כיום.      

 מה הם התסמינים של קטרקט

הדרך שבה תוכלו לדעת שיש לכם קטרקט היא כאשר אתם תחוו ירידה בחדות של הראייה שלכם. זה היתבטא בראייה עכורה, קושי בזיהוי פרצופים ממרחק, שינוי במספר עדשות המשקיים, ראייה לילית מסנוורת ויצירתם של הילות או ראייה כפולה.

לרוב הקטרקט לא יופיע רק בעין אחת ונחווה את ההידרדרות בשתי העיניים, אך בכל עין נחווה רמת טשטוש שונה. אם הקטרקט יופיע לנו בעין אחת בלבד כנראה שמדובר בתופעות לוואי של תרופה או טראומה. ישנם מקרים בהם תינוק נולד עם קטרקט, במקרים אלו לא מדובר בעייפות החומר אלא בבעיה גנטית.

מדוע חשוב לטפל בקטרקט בזמן

ישנם סיכונים כאשר מזניחים את הקטרקט, כמו שהסברנו הקטרקט היא הידרדרות איטית של הראייה ובמידה ולא מטפלים בה בזמן הנכון המצד עלול להידרדר עד לאיבוד הראייה באופן מלא. הקטרקט אינה מהווה סכנה בריאותית לגוף שלנו, אך היא משפיעה רבות על סדר היומיום שלנו. הקטרקט נוצרת בעקבות נוזל עכור שמופרש לעדשה מה שעלול להתפתח ללחץ בפנים העין או דלקת בקדמת העין.

הקטרקט תפגע בראייה הבריאה שלנו ובכך תיצור לנו מספר בעיות כמו מעידה מעצב שלא נבחין בו, הקושי בנהיגה בטוחה בגלל הסנוור, הקושי בקריאה או צפייה בטלוויזיה ובזיהוי פנים. הקטרקט פוגעת באורח חייו הטובים של הבן אדם בספר רב של השפעות לכן חשוב לא להזניח אותה שלא תידרדר. 

איך מאבחנים אותה?

אבחונה של הקטרקט נעשה במכון עיניים המתמחה בכך, על ידי בדיקה קלינית רופא העיניים יכול לבדוק אם קיימת התחלה של קטרקט או לא. במהלך הבדיקה נמדד הלחץ והעצבים בתוך העין. בדיקה זאת נעשית כדי לבחון את אופן הטיפול הנכון בקטרקט. ובודק האם יש צורך בניתוח קטרקט בלבד או אם יש את הצורך בהוספת ניתוחים נוספים.  

מה הן דרכי הטיפול הנפוצות ?

הטיפול הנפוץ בקטרקט יהיה פעולה כירורגית שלא לוקח זמן רב. בזמן ההליך הרופא מוציא את העדשה הפגומה אשר גורמת לראייה מטושטשת ומחליף אותה על ידי עדשה מלאכותית שקופה. ניתוח זה קורה תחת הרדמה מקומית ואינו דורש אשפוז. בעבר ניתוח הקטרקט היה רק ידני וכיום נוסף אליו גם ניתוח הלייזר.

ניתוח קטרקט ידני

כיום ניתן למצוא את ניתוח הקטרקט בכל המרפאות אשר מתמחות בבעיות עיניים, בבתי חולים ומרפאות כירורגיות. מהלך הניתוח כולל בתוכו חמישה שלבים שלוקחים כחצי שעה בלבד ונעשות תחת הרדמה מקומית. בעזרת סכין כירורגית הרופא המנתח מבצע ארבעה חתכים קטנטנים בקרנית.


לאחרונה מרבית ניתוחי הקטרקט בשיטת הפאקואמולסיפיקציה, בשיטה זו העדשה מתפרקת על ידי מכשיר אולטרה סאונד. בעזרת טכנולוגיה זאת העדשה יוצאת תוך זמן קצר וקופסת העדשה נשמרת בצורה טובה יותר.

במהלכו של הניתוח מוחדר מכשיר האולטרה סאונד דרך חתך קטן שנעשה בקרנית ובכך מוציא את העדשה המטושטשת. אחרי שמוסרת העדשה הישנה מושתלת עדשה מלאכותית חדשה שמספקת ראייה צלולה. ניתוח כזה הינו קצר ולוקח בערך חצי שעה. לרוב ניתוח הקטרקט אינו דורש תפרים משום שרוב הפעמים החתך נסגר בעצמו.    

ניתוח קטרקט על ידי לייזר  – השיטה החדישה יותר.

בעזרת הטכנולוגיה המשתפרת במהירות גם התחום ניתוחי העיניים אנו זוכים להתקדמות משמעותית. ניתוח קטרקט בעזרת לייזר הוא הליך ממוחשב, חדשני והמתקדם ביותר בעולם כיום בתחום ניתוחי הקטרקט.

שלבי הניתוח דומים מאד לשלבי הניתוח הידני של הקטרקט אך נעשים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת הרבה יותר. לכן, החתך בקרנית, פתיחת קופסת העדשה ופירוקה נעשים באופן ממוחשב בעזרת קרן לייזר. על ידי שימוש בלייזר במהלכו של הניתוח זמן הניתוח מתקצר משמעותית ונעשה ברמת דיוק גבוהה בהרבה מאשר בשיטה הידנית.  

מה הן היתרונות שניתוח לייזר?

נתחיל בכך שעל ידי ניתוח לייזר מתקצר לנו זמן ההחלמה. בנוסף, הלייזר מאפשר דיוק ברמה גבוהה מאד של ביצוע החתך בקופסת העדשה ובקרנית ופירוקה של העדשה הישנה. על ידי שימוש בלייזר במהלכו של הניתוח מופחת הסיכוי משמעותית בפגיעה בתאי האנדותל בקרנית.

מה שמוריד משמעותי את היווצרותם של בצקות לאחר הניתוח. בנוסף, שימוש בלייזר ממזער סיבוכים אשר עלולים להיגרם לאחר פעולות כירורגיות ומוריד את סף הכאב שחווה המטופל. בעזרת הדיוק הרב של הלייזר ניתוח זה מאפשר לרופא את האופציה להשתלת עדשה מולטי פוקלית וטורית המאפשרות למנוחת לראייה טובה יותר מקרוב ומרחוק. טיפול בלייזר אינו קיים רק לטיפול בקטרקט אלא גם סידור המספרים בעיניים וסידורם של הצילינדרים.    

עדשות אותם משתילים בניתוח הקטרקט:

כיום, הרופא יכול להתאים לכל מטופל את העדשה המתאימה ביותר עבורו בהתאם לסוג לקות הראייה. ישנם שלוש סוגי עדשות בשוק:

עדשה חד מוקדית:

עדשה זו הינה עדשה בעלת מיקוד ראייה אחד. היא תורמת לתיקון ראייה קצר או רחוק. ברוב המקרים לאחר השתלת עדשה כזאת על המוטל להרכיב משקפיים לזמן מסוים.

עדשה מולטי – פוקלית:

עדשה כזאת מספקת את הפתרון והמענה של ראייה גם לרחוק וגם לקרוב שתי העיניים. עדשה זו נעשית בהתאמה אישית על ידי חישוב הנתונים להם זקוק המטופל.

עדשה טורית:

עדשה זו מוכרת במיוחד לסובלים מבעיות של צילינדר, בעיה הנגרמת מחוסר סימטריה של הקרנית מה שגורם לראייה המלווה בטשטוש. עדשה זו מפחיתה משמעותית את בעיית הצילינדר בנוסף גם פותרת את בעיה הקטרקט.

לסיכום

בעיות עיניים הם לא דבר שמזניחים בנוסף, כיום ישנם שיטות טיול יעלות מאד שמשאירות את המטופל עם טיפול הולם, מהיר ויעיל. אל תדחו ניתוח עיניים כי הוא עלול להיות גרוע יותר בהמשך. רק בריאות!

על מה דיברנו עד כה?
ד"ר ירון פינקלמן
ד"ר ירון פינקלמן

ד"ר פינקלמן בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
התמחה ברפואת עיניים בבית החולים סורוקה.
התמחה התמחות-על במשך שנתיים במערב אוסטרליה, בהנחיית פרופ' גרהם בארט, עם דגש מיוחד על ניתוחי קטרקט,
כולל ניתוחים מורכבים ועדשות מתקדמות.

מעוניינים בניתוח קטרקט? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא:
אהבתם? שתפו את המאמר :)
יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? אנחנו כאן עבורכם, מלאו פרטים ומיד נחזור:
מלאו פרטים ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה!
דילוג לתוכן